Tujuan dokumen ini (“Polisi Privasi”) adalah untuk memaklumkan bagaimana Avisena Healthcare Sdn Bhd 201301018445 (1048278-D), termasuk penggantinya, anak-anak syarikat, syarikat berkaitan, ejen, benefisiari, pemberi lesen, pekerja, dan wakil (secara kolektif dikenali sebagai “Kumpulan Avisena”, “kami” atau “kita”) mengumpul dan menguruskan Data Peribadi (seperti yang ditakrifkan di bawah) yang tertakluk kepada Akta Perlindungan Data Peribadi Malaysia 2010 (Akta 709) (“Akta tersebut”). Polisi Privasi ini menerangkan (i) jenis maklumat yang kami kumpulkan; (ii) bagaimana maklumat itu dikumpul dan diperoleh; (iii) bagaimana kami menggunakan maklumat tersebut; (iv) bagaimana maklumat itu didedahkan; dan (v) pilihan yang kami tawarkan mengenai cara mengakses dan mengemas kini maklumat anda.
Di Kumpulan Avisena, kami menghargai privasi anda dan berusaha untuk melindungi maklumat peribadi anda sesuai dengan undang-undang Malaysia. Oleh itu, sila luangkan masa untuk membaca Polisi Privasi ini supaya anda tahu dan memahami amalan kami.
Dengan berinteraksi dengan kami, menyerahkan maklumat kepada kami, atau mendaftar untuk mana-mana produk dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh kami, anda bersetuju dan memberi kebenaran kepada Kumpulan Avisena, serta wakil dan/atau agen kami untuk mengumpul, menggunakan, mendedahkan dan berkongsi di antara mereka sendiri Data Peribadi anda, dan mendedahkan Data Peribadi tersebut kepada penyedia perkhidmatan yang diberi kuasa oleh kami dan pihak ketiga yang berkaitan dengan cara yang dinyatakan dalam Polisi Privasi ini.
Polisi Privasi ini melengkapi tetapi tidak menggantikan atau menggugurkan mana-mana kebenaran lain yang mungkin telah anda berikan kepada Kumpulan Avisena berkenaan dengan Data Peribadi anda, dan kebenaran anda di sini adalah tambahan kepada mana-mana hak yang mana-mana ahli Kumpulan Avisena mungkin ada di sisi undang-undang untuk mengumpul, menggunakan atau mendedahkan Data Peribadi anda.
Kumpulan Avisena dari semasa ke semasa mungkin mengemas kini Polisi Privasi ini untuk memastikan bahawa Polisi Privasi ini konsisten dengan perkembangan masa depan kami, trend industri dan/atau sebarang perubahan dalam keperluan undang-undang atau peraturan. Tertakluk kepada hak anda di sisi undang-undang, anda bersetuju untuk terikat dengan syarat-syarat Polisi Privasi yang terkini dari semasa ke semasa di laman web kami: Privasi Polisi
Sila semak secara berkala untuk maklumat terkini mengenai pengendalian Data Peribadi anda.
Dalam Polisi Privasi ini, “aplikasi mudah alih” merujuk kepada aplikasi mudah alih Kumpulan Avisena, termasuk tetapi tidak terhad kepada aplikasi mudah alih penyedia perkhidmatan kami dan/atau aplikasi mudah alih lain yang dibangunkan oleh kami.
1.1 Dalam Polisi Privasi ini, “Data Peribadi” merujuk kepada sebarang data yang berkaitan dengan anda dan yang dikumpul atau disediakan kepada kami untuk tujuan yang dinyatakan dalam Seksyen 3 di bawah.
1.2 Contoh-contoh Data Peribadi yang mungkin anda berikan kepada kami termasuk (bergantung pada jenis interaksi anda dengan kami) nama anda, nombor sijil kelahiran, nombor MyKid, NRIC, pasport atau nombor pengenalan lain, kewarganegaraan, bangsa, jantina, tarikh lahir, status perkahwinan, status pemastautin, pekerjaan, nombor telefon, alamat surat-menyurat, alamat emel, maklumat kesihatan peribadi, butiran akaun kewangan dan bank, butiran kad kredit dan debit, rakaman CCTV/keselamatan, maklumat penjejakan lokasi/GPS, dan sebarang maklumat lain yang berkaitan dengan anda atau mana-mana individu lain (termasuk data peribadi sensitif seperti yang ditakrifkan di bawah Akta) yang anda berikan kepada kami dalam mana-mana borang (termasuk untuk tujuan melengkapkan tinjauan) yang mungkin telah anda serahkan kepada kami, atau melalui bentuk interaksi lain dengan anda.
2.1 Secara umumnya, kami mengumpul Data Peribadi dengan cara berikut:
2.1.1 apabila anda menyerahkan mana-mana borang, termasuk tetapi tidak terhad kepada borang permohonan, borang pendaftaran, borang pertanyaan pelanggan atau borang lain (termasuk untuk tujuan melengkapkan tinjauan) berkaitan dengan mana-mana perkhidmatan kami;
2.1.2 apabila anda memasuki mana-mana perjanjian atau memberikan dokumen atau maklumat lain berkenaan dengan interaksi anda dengan kami, atau apabila anda menggunakan perkhidmatan kami;
2.1.3 apabila anda menyerahkan Data Peribadi anda kepada kami atau agen kami, termasuk tetapi tidak terhad kepada agen pelancongan perubatan;
2.1.4 apabila anda berinteraksi dengan kami melalui panggilan telefon (yang mungkin dirakam), surat, faks, mesyuarat bersemuka atau komunikasi, mesej teks, platform media sosial dan emel;
2.1.5 apabila anda berinteraksi dengan kami melalui laman web, aplikasi mudah alih atau menggunakan perkhidmatan di laman web dan aplikasi mudah alih kami;
2.1.6 apabila anda membuat akaun dengan kami;
2.1.7 apabila anda berinteraksi dengan kami melalui halaman media sosial kami atau mengikuti, menyukai atau menjadi peminat halaman media sosial kami;
2.1.8 daripada sumber yang tersedia secara umum seperti direktori;
2.1.9 daripada analisis cara anda menggunakan dan mengurus akaun anda dengan kami (jika ada), daripada transaksi yang anda buat dan daripada pembayaran yang dibuat ke atau dari akaun anda;
2.1.10 apabila anda meminta kami menghubungi anda atau meminta anda dimasukkan dalam senarai mel emel atau mel lain;
2.1.11 apabila anda bertindak balas terhadap promosi, inisiatif kami atau kepada mana-mana permintaan untuk Data Peribadi tambahan;
2.1.12 apabila anda mengemukakan permohonan pekerjaan atau apabila anda memberikan dokumen atau maklumat termasuk resume dan/atau CV anda berkaitan dengan sebarang pelantikan sebagai pegawai, pengarah, wakil atau mana-mana jawatan lain;
2.1.13 apabila imej anda dirakam oleh kami melalui kamera CCTV semasa anda berada dalam premis kami, atau melalui gambar atau video yang diambil oleh kami atau wakil kami apabila anda menghadiri acara kami;
2.1.14 apabila anda dihubungi oleh, dan bertindak balas terhadap, wakil pemasaran dan pegawai khidmat pelanggan kami;
2.1.15 apabila kami mencari maklumat tentang anda dan menerima Data Peribadi anda berkaitan dengan hubungan anda dengan kami, termasuk untuk produk dan perkhidmatan kami atau permohonan pekerjaan, contohnya, daripada rakan perniagaan, agensi awam, bekas majikan anda, perantara rujukan dan pihak berkuasa yang berkaitan; dan/atau
2.1.16 apabila anda menyerahkan Data Peribadi anda kepada kami atas sebarang sebab lain.
2.2 Jika anda memberikan kami sebarang Data Peribadi yang berkaitan dengan pihak ketiga (contohnya maklumat tentang pasangan, anak-anak, ibu bapa, dan/atau pekerja anda), dengan menyerahkan maklumat tersebut kepada kami, anda mewakili kepada kami bahawa anda telah mendapatkan kebenaran pihak ketiga untuk memberikan kami Data Peribadi mereka untuk tujuan masing-masing.
2.3 Anda harus memastikan bahawa semua Data Peribadi yang diserahkan kepada kami adalah lengkap, tepat, benar dan betul. Kegagalan anda untuk berbuat demikian mungkin mengakibatkan ketidakupayaan kami untuk menyediakan anda dengan produk dan perkhidmatan yang anda minta, atau kelewatan dalam menyediakan anda dengan produk dan perkhidmatan yang anda minta, atau memproses permohonan anda.
2.4 Kami tidak akan secara sedar mengumpul atau meminta Data Peribadi daripada individu di bawah umur lapan belas (18) tahun tanpa terlebih dahulu mendapatkan kebenaran yang boleh disahkan daripada ibu bapa atau penjaga sah. Jika anda berumur di bawah 18 tahun, anda tidak seharusnya memberikan maklumat kepada kami. Jika kami menyedari bahawa seseorang di bawah umur 18 tahun telah memberikan Data Peribadi kepada kami tanpa kebenaran yang boleh disahkan daripada ibu bapa atau penjaga sah (sebagaimana mungkin berlaku di mana maklumat tersebut diberikan melalui laman web kami), kami akan menghapuskan Data Peribadi tersebut daripada rekod kami.
3.1 Secara umum, Kumpulan Avisena mengumpul, menggunakan dan mendedahkan Data Peribadi anda untuk tujuan berikut:
3.1.1 melaksanakan tanggungjawab kami berkenaan dengan mana-mana kontrak yang dimeterai dengan anda dan/atau menyediakan dan menghantar kepada anda mana-mana perkhidmatan yang anda minta;
3.1.2 memproses, mengurus atau mengesahkan permohonan pendaftaran anda dengan kami dan memberikan anda manfaat yang ditawarkan kepada pengguna;
3.1.3 mengesahkan permintaan, pembelian dan tempahan anda serta memproses pembayaran berkaitan dengan mana-mana produk atau perkhidmatan yang anda minta;
3.1.4 memproses pertukaran atau pemulangan produk;
3.1.5 memberi respons kepada, memproses dan mengendalikan pertanyaan, maklum balas, aduan dan permintaan anda;
3.1.6 pengesahan identiti anda;
3.1.7 mengurus dan merancang operasi pentadbiran dan perniagaan Kumpulan Avisena dan mematuhi dasar dan prosedur dalaman termasuk untuk tujuan audit, analisis data dan rekod pangkalan data;
3.1.8 memudahkan transaksi aset perniagaan (yang mungkin meliputi mana-mana penggabungan, pemerolehan atau penjualan aset);
3.1.9 meminta maklum balas atau penyertaan dalam tinjauan, serta menjalankan penyelidikan pasaran dan/atau analisis untuk tujuan statistik, pemprofilan atau tujuan lain untuk kami merancang perkhidmatan kami, memahami tingkah laku pelanggan, keutamaan dan trend pasaran, dan untuk mengkaji semula, membangunkan dan memperbaiki kualiti produk dan perkhidmatan kami;
3.1.10 menghantar amaran, surat berita, kemas kini, surat, bahan promosi, keistimewaan istimewa, ucapan perayaan dan lain-lain kepada anda;
3.1.11 mencegah, mengesan dan menyiasat jenayah serta menganalisis dan menguruskan risiko komersial;
3.1.12 mengurus keselamatan premis dan perkhidmatan kami (termasuk tetapi tidak terhad kepada menjalankan pengawasan CCTV dan melakukan pemeriksaan keselamatan);
3.1.13 memantau atau merakam panggilan telefon dan interaksi dengan pelanggan untuk jaminan kualiti, latihan pekerja dan penilaian prestasi serta tujuan pengesahan identiti;
3.1.14 berkenaan dengan mana-mana tuntutan, tindakan atau prosiding (termasuk tetapi tidak terhad kepada draf dan semakan dokumen, dokumentasi transaksi, mendapatkan nasihat undang-undang, dan memudahkan penyelesaian pertikaian), dan/atau melindungi dan menguatkuasakan hak dan kewajipan kontraktual dan undang-undang kami;
3.1.15 menjalankan apa-apa bentuk siasatan termasuk tetapi tidak terhad kepada yang berkaitan dengan pertikaian, aduan, pengebilan, penipuan, kesalahan, pendakwaan dan lain-lain;
3.1.16 memenuhi atau mematuhi mana-mana peraturan, undang-undang, peraturan, kod amalan atau garis panduan yang dikeluarkan oleh mana-mana badan undang-undang atau pengawalseliaan yang mengikat Kumpulan Avisena (termasuk tetapi tidak terhad kepada memberi respons kepada aduan pengawalseliaan, mendedahkan kepada badan pengawalseliaan dan menjalankan pemeriksaan audit, usaha wajar dan siasatan);
3.1.17 promosi pemasaran kemudahan, perkhidmatan, doktor, pakej, promosi dan lain-lain kami;
3.1.18 menyediakan pihak ketiga dengan maklumat agregat mengenai pengguna laman web atau aplikasi mudah alih kami dan corak penggunaannya; dan/atau
3.1.19 tujuan yang berkaitan dengan perkara-perkara yang dinyatakan di atas.
3.2 Di samping itu, Kumpulan Avisena mengumpul, menggunakan dan mendedahkan Data Peribadi anda untuk tujuan berikut bergantung pada sifat hubungan kami:
3.2.1 Jika anda adalah pesakit atau pelanggan prospektif, semasa atau bekas Kumpulan Avisena:
3.2.2 Jika anda adalah penjaga yang dinominasikan atau saudara terdekat pesakit atau pelanggan Kumpulan Avisena:
3.2.3 Jika anda adalah pekerja, pegawai atau pemilik penyedia perkhidmatan luar atau vendor yang dipenyumberluaran (outsource) atau diupayakan oleh Kumpulan Avisena:
3.2.4 Jika anda memohon kepada kami sebagai calon untuk pekerjaan atau latihan:
3.2.5 Jika anda adalah pekerja sedia ada Kumpulan Avisena:
3.2.6 Jika anda adalah doktor pakar di Kumpulan Avisena:
3.3 Tambahan pula, di mana dibenarkan di bawah Akta, Kumpulan Avisena juga boleh mengumpul, menggunakan dan mendedahkan Data Peribadi anda untuk “Tujuan Tambahan” berikut:
3.3.1 mengambil atau merakam gambar dan video untuk tujuan publisiti korporat atau pemasaran, dan menampilkan gambar dan/atau testimoni anda dalam artikel dan bahan publisiti kami;
3.3.2 menyediakan atau memasarkan perkhidmatan dan manfaat kepada anda, termasuk promosi, peningkatan perkhidmatan, program kesetiaan, ganjaran dan/atau keahlian;
3.3.3 menganjurkan pameran bergerak, lawatan, kempen (termasuk ceramah kesihatan, pemeriksaan kesihatan atau kempen vaksinasi) dan acara promosi atau acara serta menguruskan pertandingan dan peraduan;
3.3.4 memadankan Data Peribadi dengan data lain yang dikumpulkan untuk tujuan lain dan dari sumber lain (termasuk pihak ketiga) berkaitan dengan penyediaan atau penawaran perkhidmatan;
3.3.5 menghantar kepada anda butiran perkhidmatan, kemas kini klinik, maklumat berkaitan kesihatan dan ganjaran, sama ada kepada pelanggan kami secara umum, atau yang kami kenal pasti mungkin menarik minat anda;
3.3.6 menjalankan penyelidikan pasaran, mengagregat dan menganalisis profil pelanggan dan data untuk menentukan corak dan tren berkaitan kesihatan, memahami dan menganalisis tingkah laku pelanggan, lokasi, keutamaan dan demografi untuk kami menawarkan produk dan perkhidmatan lain serta tawaran istimewa dan program pemasaran yang mungkin relevan dengan keutamaan dan profil anda; dan/atau
3.3.7 tujuan yang berkaitan dengan perkara-perkara yang dinyatakan di atas.
3.4 Jika anda telah memberikan kami nombor telefon anda dan telah menunjukkan bahawa anda bersetuju untuk menerima maklumat pemasaran atau promosi melalui nombor telefon anda, maka dari semasa ke semasa, Kumpulan Avisena boleh menghubungi anda menggunakan nombor telefon tersebut (termasuk melalui panggilan suara, teks, aplikasi media sosial, faks atau cara lain) dengan maklumat tentang produk dan perkhidmatan kami.
3.5 Berkenaan dengan perkhidmatan tertentu atau dalam interaksi anda dengan kami, kami mungkin juga telah memaklumkan kepada anda tentang tujuan lain yang kami kumpul, gunakan atau dedahkan Data Peribadi anda. Jika ya, kami akan mengumpul, menggunakan dan mendedahkan Data Peribadi anda untuk tujuan tambahan tersebut juga, melainkan kami telah memaklumkan sebaliknya kepada anda secara khusus.
3.6 Anda mempunyai pilihan untuk menarik balik persetujuan anda untuk menerima bahan/komunikasi pemasaran atau promosi. Anda boleh menghubungi kami menggunakan maklumat hubungan yang terdapat di bawah.
3.7 Harap maklum bahawa sebaik sahaja kami menerima pengesahan bahawa anda ingin menarik balik persetujuan anda untuk bahan/komunikasi pemasaran atau promosi, ia mungkin mengambil masa sehingga 21 hari kalendar untuk penarikan balik persetujuan anda tercermin dalam sistem kami. Oleh itu, anda mungkin masih menerima bahan/komunikasi pemasaran atau promosi dalam tempoh masa ini.
3.8 Harap maklum bahawa walaupun anda menarik balik persetujuan anda untuk penerimaan bahan/komunikasi pemasaran atau promosi, kami masih boleh menghubungi anda untuk tujuan lain berkaitan dengan perkhidmatan yang anda minta atau beli daripada Kumpulan Avisena.
4.1 Kumpulan Avisena akan mengambil langkah-langkah yang munasabah untuk melindungi Data Peribadi anda daripada pendedahan yang tidak sah. Tertakluk kepada peruntukan mana-mana undang-undang yang berkenaan, Data Peribadi anda boleh didedahkan, untuk tujuan yang disenaraikan di atas (di mana berkenaan), kepada entiti atau pihak berikut, sama ada mereka berada di luar negara atau di Malaysia:
4.1.1 di kalangan ahli dan afiliasi Kumpulan Avisena (termasuk kakitangan dan pengamal perubatan mereka);
4.1.2 syarikat yang menyediakan perkhidmatan berkaitan insurans kepada Kumpulan Avisena;
4.1.3 ejen, kontraktor, sub-kontraktor atau penyedia perkhidmatan pihak ketiga yang menyediakan perkhidmatan operasi kepada Kumpulan Avisena, seperti perkhidmatan kurier, telekomunikasi, teknologi maklumat, pembayaran, percetakan, pengebilan, pemulihan hutang, pemprosesan, perkhidmatan teknikal, pengangkutan, latihan, penyelidikan pasaran, pusat panggilan, keselamatan, atau perkhidmatan lain kepada Kumpulan Avisena;
4.1.4 vendor, ejen atau penyedia perkhidmatan pihak ketiga dan rakan kongsi pemasaran dan perniagaan kami berkaitan dengan promosi pemasaran, produk dan perkhidmatan;
4.1.5 pelanggan korporat kami;
4.1.6 mana-mana rakan perniagaan, pelabur, penerima atau pemindah hak (sebenar atau prospektif) untuk memudahkan transaksi aset perniagaan (yang mungkin meliputi mana-mana penggabungan, pemerolehan atau penjualan aset);
4.1.7 bank luar, syarikat kad kredit, institusi kewangan lain dan penyedia perkhidmatan masing-masing;
4.1.8 penasihat profesional kami seperti perunding, juruaudit dan peguam;
4.1.9 kementerian kerajaan yang berkaitan, pengawal selia, lembaga berkanun, badan akreditasi atau pihak berkuasa atau agensi penguatkuasaan undang-undang untuk mematuhi mana-mana undang-undang, peraturan, garis panduan dan peraturan atau skim yang dikenakan oleh mana-mana pihak berkuasa kerajaan (termasuk Kementerian Kesihatan); dan/atau
4.1.10 mana-mana pihak lain yang anda benarkan kami untuk mendedahkan Data Peribadi anda kepada mereka.
4.2 Selain daripada perkara 4.1 di atas, jika anda adalah pengguna aplikasi mudah alih kami, Data Peribadi anda boleh didedahkan kepada profesional kesihatan yang memberi respons kepada permintaan anda melalui aplikasi mudah alih. Profesional kesihatan tersebut mungkin menghubungi anda melalui telefon sebelum dihantar ke lokasi anda, untuk memastikan bahawa mereka dilengkapi untuk menangani kes perubatan anda. Perlakuan profesional kesihatan terhadap maklumat anda tertakluk kepada polisi dan prosedur mereka sendiri. Mana-mana maklumat perubatan yang kami kumpulkan daripada anda akan disimpan secara peribadi dan selamat, seperti yang dikehendaki oleh undang-undang.
5.1 Kumpulan Avisena melindungi Data Peribadi daripada kehilangan atau kecurian, serta akses, pendedahan, penyalinan, penggunaan atau pengubahsuaian yang tidak dibenarkan dengan langkah-langkah keselamatan yang sesuai dengan sensitiviti Maklumat Peribadi, tanpa mengira format di mana ia disimpan.
5.2 Kami menggunakan pelbagai kaedah untuk menjaga Data Peribadi, termasuk langkah-langkah fizikal, alat teknikal dan kawalan organisasi.
5.3 Keselamatan dalam talian juga menjadi keutamaan. Kumpulan Avisena menggabungkan langkah-langkah keselamatan seperti enkripsi dan alat pengesahan untuk melindungi Data Peribadi anda daripada penggunaan yang tidak dibenarkan. Firewall digunakan untuk melindungi pelayan dan rangkaian kami daripada pengguna yang tidak dibenarkan mengakses dan mengubahsuai fail dan maklumat lain yang kami simpan.
5.4 Walaupun Kumpulan Avisena tidak dapat menjamin bahawa kehilangan, penyalahgunaan atau pengubahsuaian data tidak akan berlaku; Kumpulan Avisena melakukan usaha yang munasabah untuk mencegah kejadian yang tidak diingini tersebut.
5.5 Anda perlu ingat untuk keluar dari tetingkap pelayar selepas digunakan untuk menyahaktifkan akses pihak yang tidak dibenarkan. Adalah tanggungjawab anda pada bila-bila masa, untuk tidak mendedahkan ID pengguna peribadi dan kata laluan kepada mana-mana pihak ketiga.
6.1 Kumpulan Avisena menyimpan Data Peribadi yang mungkin diperlukan untuk tujuan perniagaan atau undang-undang, dan tujuan tersebut berbeza mengikut keadaan.
6.2 Walaupun Kumpulan Avisena akan memusnahkan dengan selamat atau menjadikan Data Peribadi tidak dapat dikenal pasti yang boleh ditentukan tidak lagi diperlukan dan tidak secara umum menyimpan Data Peribadi “sekadar untuk berjaga-jaga”, adalah dalam kepentingan mana-mana penjaga atau orang yang merawat pesakit untuk merujuk kepada set lengkap rekod perubatan bagi mengelakkan risiko terhadap kesihatan dan keselamatan pesakit.
6.3 Justeru, berkaitan dengan rekod perubatan pesakit, kecuali arahan khusus yang bertentangan dari pesakit diterima, Kumpulan Avisena boleh (tetapi tidak terikat untuk) menyimpan rekod perubatan tersebut selama Kumpulan Avisena mungkin berpotensi untuk dikonsultasi untuk tindak lanjut lebih lanjut oleh (atau bagi pihak) pesakit walaupun konsultasi sedemikian mungkin tidak berlaku sehingga selepas jangka masa yang substantif atau tiada petunjuk semasa atau kini bahawa pesakit mungkin akan kembali untuk konsultasi atau tindak lanjut lebih lanjut.
7.1 Apabila anda melawat atau berinteraksi dengan laman web dan perkhidmatan kami, kami atau penyedia perkhidmatan yang diberi kuasa mungkin menggunakan kuki, suar web, dan teknologi serupa lain untuk mengumpul dan menyimpan maklumat bagi membantu memberikan anda pengalaman web yang lebih baik, cepat, dan selamat.
7.2 Maklumat yang dikumpul oleh kami atau penyedia perkhidmatan yang diberi kuasa mungkin mengenal pasti pelawat sebagai pengguna unik dan boleh mengumpul maklumat seperti bagaimana pelawat tiba di laman web kami, jenis pelayar yang digunakan oleh pelawat, sistem operasi yang digunakan oleh pelawat, alamat IP pelawat dan maklumat aliran klik pelawat serta cap masa (sebagai contoh, halaman yang dilihat, masa halaman diakses dan masa yang dihabiskan setiap halaman web).
7.3 Penggunaan kuki, suar web, dan teknologi serupa oleh kami di laman web kami mempunyai fungsi yang berbeza. Ia sama ada diperlukan untuk fungsi perkhidmatan kami, membantu kami meningkatkan prestasi, atau memberikan anda fungsi tambahan. Ia juga mungkin digunakan untuk menyampaikan kandungan yang lebih relevan kepada anda dan minat anda, atau untuk menyasarkan pengiklanan kepada anda di dalam atau luar laman web kami.
7.3.1 Kuki – Kuki mungkin digunakan dalam pemprosesan maklumat anda. Kuki adalah fail teks yang diletakkan dalam memori komputer dan/atau peranti anda oleh komputer kami. Salinan fail teks ini akan dihantar oleh komputer dan/atau peranti anda setiap kali ia berkomunikasi dengan pelayan kami. Kami menggunakan kuki untuk mengenal pasti anda. Kami juga mungkin mengumpul maklumat berikut semasa lawatan anda ke laman web kami dan/atau nama domain yang sepenuhnya memenuhi syarat dari mana anda mengakses laman web kami, atau sebagai alternatif, alamat IP anda:
7.3.2 Suar Web – Imej grafik kecil (juga dikenali sebagai “tag piksel” atau “GIF jelas”) mungkin dimasukkan di laman web dan perkhidmatan kami. Suar web biasanya berfungsi bersama-sama dengan kuki untuk memprofilkan setiap pengguna unik dan tingkah laku pengguna.
7.3.3 Teknologi Serupa – Teknologi yang menyimpan maklumat dalam pelayar atau peranti anda menggunakan objek kongsi tempatan atau storan tempatan, seperti kuki flash, kuki HTML 5, dan kaedah perisian aplikasi web lain. Teknologi ini boleh beroperasi di semua pelayar anda.
7.3.4 Kami mungkin menggunakan istilah “kuki” atau “teknologi serupa” secara bergantian dalam dasar kami untuk merujuk kepada semua teknologi yang mungkin kami gunakan untuk mengumpul atau menyimpan maklumat dalam pelayar atau peranti anda atau yang mengumpul maklumat atau membantu mengenal pasti anda sebagai pengguna unik dengan cara yang diterangkan di atas.
7.4 Kami menawarkan ciri-ciri laman web dan perkhidmatan tertentu yang hanya tersedia melalui penggunaan teknologi ini. Anda sentiasa bebas untuk menyekat, memadam, atau melumpuhkan teknologi ini jika pelayar anda membenarkannya. Walau bagaimanapun, jika anda menolak kuki atau teknologi serupa yang lain, anda mungkin tidak dapat menikmati beberapa ciri laman web atau perkhidmatan. Untuk maklumat lanjut tentang cara menyekat, memadam, atau melumpuhkan teknologi ini, sila semak tetapan pelayar anda.
8.1 Penggunaan aplikasi mudah alih kami juga mungkin termasuk pengumpulan maklumat daripada peranti mudah alih anda. Sebagai contoh, aplikasi mudah alih mungkin meminta kebenaran anda untuk mengumpul data lokasi dan/atau mungkin meminta akses kepada multimedia (foto atau video) yang disimpan pada peranti mudah alih anda. Data lokasi tidak diperlukan untuk penyertaan dalam aktiviti melalui aplikasi mudah alih, dan anda mempunyai pilihan untuk menolak pengumpulan data geolokasi. Jika anda tidak mahu data lokasi anda dikongsi dengan kami, sila jawab dengan sewajarnya apabila diminta pada peranti mudah alih anda, atau lawati tetapan peranti mudah alih anda. Multimedia hanya akan dikumpul daripada peranti anda jika anda memilih untuk memuat naik ke aplikasi mudah alih (iaitu anda memilih imej atau video untuk disimpan dalam aplikasi mudah alih). Multimedia tidak akan dikongsi dengan pengguna aplikasi mudah alih yang lain (kecuali foto profil anda, yang akan muncul dalam profil pengguna anda).
8.2 Kami mungkin menggunakan perkhidmatan penjejakan dan/atau analitik aplikasi mudah alih. Perkhidmatan ini mungkin merekodkan isyarat mudah alih unik seperti ketik, ketik dua kali, zum, cubit, tatal, sapu, dan condong tetapi tidak mengumpul maklumat peribadi yang boleh dikenal pasti yang anda tidak masukkan secara sukarela dalam aplikasi mudah alih. Perkhidmatan ini tidak menjejaki tabiat pelayaran anda di seluruh aplikasi mudah alih yang tidak menggunakan perkhidmatan yang sama. Kami menggunakan maklumat yang dikumpul oleh perkhidmatan ini untuk memahami tingkah laku pengguna dan mengoptimumkan prestasi laman web.
9.1 Laman web kami mungkin mengandungi pautan ke laman web lain yang dikendalikan oleh pihak ketiga, termasuk contohnya rakan kongsi perniagaan kami. Kami tidak bertanggungjawab ke atas amalan perlindungan data laman web yang dikendalikan oleh pihak ketiga yang dipautkan ke laman web kami. Kami menggalakkan anda untuk mempelajari tentang amalan perlindungan data laman web pihak ketiga tersebut. Sesetengah laman web pihak ketiga ini mungkin menggunakan logo atau cap dagangan kami, walaupun ia tidak dikendalikan atau diselenggarakan oleh kami. Sebaik sahaja anda meninggalkan laman web kami, anda harus menyemak dasar privasi yang berkenaan di laman web pihak ketiga tersebut untuk menentukan bagaimana mereka akan menangani sebarang maklumat yang mereka kumpulkan daripada anda.
10.1 Kumpulan Avisena mempunyai prosedur untuk menerima dan memberi respons kepada pertanyaan mengenai dasar dan amalan kami yang berkaitan dengan pengendalian Data Peribadi. Sebarang aduan atau pertanyaan hendaklah dibuat secara bertulis dan dialamatkan seperti yang ditunjukkan di bawah. Jika terdapat sebarang soalan atau kebimbangan mengenai Dasar Privasi ini atau amalan pengumpulan data yang diterangkan di sini, sila hubungi kami melalui e-mel atau surat berdaftar kepada Sokongan Pelanggan kami.
10.2 Anda diingatkan agar tidak menghantar maklumat sensitif seperti kata laluan, maklumat kad kredit, dan lain-lain melalui cara yang tidak disulitkan (seperti e-mel).
10.3 Sila ambil perhatian bahawa jika Data Peribadi anda telah diberikan kepada kami oleh pihak ketiga (contohnya, pengamal am atau majikan anda), anda perlu menghubungi organisasi atau individu tersebut untuk membuat sebarang pertanyaan, aduan, serta permintaan akses dan pembetulan kepada Kumpulan Avisena bagi pihak anda.
10.4 Jika anda menarik balik persetujuan anda terhadap mana-mana atau semua penggunaan Data Peribadi anda, bergantung kepada jenis permintaan anda, Kumpulan Avisena mungkin tidak dapat terus menyediakan produk dan perkhidmatannya kepada anda atau menguruskan sebarang hubungan kontrak yang ada, yang mana ia juga mungkin menyebabkan penamatan sebarang perjanjian dengan Kumpulan Avisena, dan anda akan melanggar kewajipan atau ikrar kontrak anda. Hak dan remedi undang-undang Kumpulan Avisena dalam keadaan sedemikian adalah secara tegas terpelihara.
10.5 Dasar Privasi ini akan dikawal oleh undang-undang Malaysia dalam semua aspek.